Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Alle resultaten
Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Alle resultaten

The Next Step #6: Houd die grijns vast

10-10-2017

Hoe richt je je organisatie in als je groeit? Voor Paulien Schieven is er maar één cruciaal criterium: je moet de mentaliteit vasthouden die je start-up heeft groot gemaakt. Geestdrift en werkplezier mogen nooit verdwijnen. De grijns als succesfactor: een gesprek met praktijkvoorbeelden uit onverwachte hoek. En over de manier om het voor elkaar te krijgen.

De grijns vasthouden, leg eens uit.

Alles wat startups tot vaak van die ongelooflijk leuke en succesvolle bedrijven maakt. Het enthousiasme, het losjes met elkaar omgaan, de hartstochtelijke wil om de wereld te veroveren; die mentaliteit moet je erin houden als je opschaalt.

Want?

Het is de reden van je succes. En je vervolgsucces hangt er vanaf of je wendbaar genoeg bent om het vast te houden.

Wendbaar, ah, je bedoelt agile blijven.

Vergeet dat gemystificeer, het is veel eenvoudiger. Wat tot voor kort een vrijgevochten bende was moet nu structuur krijgen; dát is wat er aan de hand is. Managementlagen en overlegcultuur; dát zijn de redenen waarom de lach op de gezichten van zoveel groeiende ondernemers -en hun personeel- verdwijnt. Omdat niet meer de gééstdrift regeert, maar de bureaucratie.

Geestdrift vasthouden, daar zijn geen organisatiemodellen voor.

Nou en of, en ze draaien allemaal om het fenomeen zelfsturing. Neem Spotify met zijn veel gekopieerde Tribes afdelingenmodel, waarin teams Squads heten, expertisegroepen Chapters. Groepjes van vijf, zes, hooguit zeven mensen. Eigen baas, eigen verantwoordelijkheid, eigen initiatief.

Met Spotify noem je ook wel wat.

Een voorbeeld uit een voor jou misschien onverwachte hoek: Buurtzorg. Schafte als eerste organisatie in de zorg de managementlagen af. Werkt nu met zeshonderd zelfstandige buurtzorgteams. Je moet voor de grap eens gaan kijken wat dat voor het enthousiasme en het werkplezier gedaan heeft, alsmede het succes van de club. Geestdrift is een enorme succesfactor.

Geestdrift als succesfactor, zeg je.

Ja, en dat is precies zoals we bij MarketResponse de H2H wereld van vandaag definiëren. Enthousiaste mensen zorgen voor enthousiaste klanten. Blije medewerkers die de ruimte krijgen om zelfsturend te zijn: doe je dat goed, is de wereld van jou.

En hoe weet ik of ik dat goed doe?

De tijd is voorbij dat je met twaalf man op een etage zat en bij de koffie iedereen sprak. In een grotere structuur moet je medewerkers anders betrekken. Continu motivatieonderzoek doen, niet met saaie enquêtes maar met moderne speelse middelen. De missie van het bedrijf in de hoofden en harten houden, dus steeds weer initiatieven bedenken om de vibe vast te houden. En laat ze samen met klanten een design thinking traject opstarten, op zoek naar nieuwe proposities of producten.

Eigenlijk zeg je: doorgroeien is mensenwerk.

H2H wordt zo vaak beleden, maar zelden waargemaakt in concrete actie.

En daar zijn jullie goed in?

Hm, ja. Wij hebben gemerkt dat doorgroeien grotendeels bepaald wordt doordat je dat éne ding binnen je club weet vast te houden.

De grijns?

Yep.

Samen met BNR presenteren wij een serie programma’s over de volgende stap in groei. Ieder programma behandelt een thema. Dit artikel hoort bij het dilemma: ‘Hoe houd ik grip op groei?’. Luister hier de podcast.
BNR The Next Step, iedere dinsdagavond om 19.30 uur.

Wij geven om jouw privacy

Wij en derden gebruiken cookies op onze website. We gebruiken cookies voor statistische, voorkeur- en marketingdoeleinden. Google Analytics cookies zijn geanonimiseerd. Je kunt je voorkeuren wijzigen door op ‘Verander opties’ te klikken. Door op ‘Accepteren’ te klikken accepteer je het gebruik van alle cookies zoals beschreven in onze privacy-statement.

Powered by WP Brothers

Kies je privacyvoorkeuren

Via de cookieverklaring op onze website kun je jouw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In ons privacybeleid vind je meer informatie over wie we zijn, hoe je contact met ons kunt opnemen en hoe we persoonlijke gegevens verwerken.

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen onze website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als pagina-navigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Voorkeuren

Voorkeurscookies zorgen ervoor dat de website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van je voorkeur of de regio waar je woont.

Statistieken

Statistische cookies helpen ons begrijpen hoe de website wordt gebruikt, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren. Met deze informatie kunnen wij onze site blijven verbeteren voor optimaal gebruik.

Marketing

Marketingcookies gebruiken we om relevante content en advertenties te tonen op andere websites die je bezoekt, die zijn toegespitst op jouw interesses.