Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Alle resultaten
Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Alle resultaten

Nederlanders: Corona zet onze waarden fundamenteel onder druk

02-04-2020

De coronacrisis zet ons leven op z’n kop: we blijven thuis, we geven zelf onze kinderen les, we hamsteren, we kopen online, we facetimen, we missen inkomsten. Op allerlei vlakken raakt het coronavirus ons dagelijkse leven. Maar zet het ons leven ook fundamenteel op zijn kop?

Gezondheid als hoogste waarde

Welke fundamentele waarden vinden we momenteel belangrijk? En welke waarden staan momenteel onder druk? Deze vragen hebben we gesteld in onze corona flitspeiling van afgelopen week onder 515 Nederlanders.

Het meest kostbare in ons leven vinden we op dit moment de waarde ‘gezondheid’. Maar liefst 97% van de Nederlanders noemt deze fysieke waarde. Op enige afstand volgen de sociale waarden ‘vriendschap’ (met 70%) en ‘liefde’ (met 69%). Alle andere waarden (ervaringen, geld, bezit en status) scoren lager dan 20%. Dus gezondheid, vriendschap en liefde kleuren ons leven tijdens de coronacrisis.

Zorgen om gezondheid en geld

En juist over de belangrijkste waarde in ons leven, onze gezondheid, maken we ons momenteel de meeste zorgen. Gevraagd naar wat momenteel onder druk staat, dan komt ‘gezondheid’ als eerste naar voren (met 68%). Onze gezondheid is niet langer vanzelfsprekend.

“Gezondheid is sowieso het allerbelangrijkste in je leven – nu wordt dat nog duidelijker”

“Je wordt nu elke dag geconfronteerd met hoe kwetsbaar je bent”

“Nu blijkt wel hoe afhankelijk je van anderen bent voor je gezondheid”

Andere waarden die onder druk staan zijn ‘geld’ (met 46%) en ‘bezit’ (met 20%). Alle andere waarden (vriendschap, ervaringen, status en liefde) scoren lager dan 20%. Hoewel deze materiële zaken minder belangrijk zijn voor een gelukkig leven, maken we ons er momenteel wél zorgen over. Het gezegde “geld maakt niet gelukkig, maar geen geld maakt wel ongelukkig” gaat in de huidige corona-crisis zeker op.

“Door corona heb ik nu geen werk en dus ook geen inkomsten”

“Als zzp’er heb ik momenteel geen inkomsten maar wel vaste uitgaven”

“De financiële onzekerheid speelt dagelijks in mijn hoofd”

Leven fundamenteel onder druk

Dit alles betekent dat onze waardenpiramide momenteel zowel aan de bovenkant (gezondheid) als aan de onderkant (geld) onder druk staat. Ons huidige leven staat fundamenteel onder druk.

l

De corona-maatregelen van de regering zijn gericht op de volksgezondheid en op verlichting van de economische gevolgen. Dit is precies wat we nodig hebben.

De belangrijke waarden ‘vriendschap’ en ‘liefde’ zullen we vooral samen moeten koesteren. “Zorg een beetje goed voor elkaar” hebben we gelukkig zelf in de hand. Het vormt onze sociale buffer in deze onzekere periode.

Flitspeiling voor organisaties

Voor organisaties die behoefte hebben aan snelle peiling onder Nederlanders heeft MarketResponse een speciale flitspeiling opgezet. Meer informatie daarover is hier te vinden.

Wij geven om jouw privacy

Wij en derden gebruiken cookies op onze website. We gebruiken cookies voor statistische, voorkeur- en marketingdoeleinden. Google Analytics cookies zijn geanonimiseerd. Je kunt je voorkeuren wijzigen door op ‘Verander opties’ te klikken. Door op ‘Accepteren’ te klikken accepteer je het gebruik van alle cookies zoals beschreven in onze privacy-statement.

Powered by WP Brothers

Kies je privacyvoorkeuren

Via de cookieverklaring op onze website kun je jouw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In ons privacybeleid vind je meer informatie over wie we zijn, hoe je contact met ons kunt opnemen en hoe we persoonlijke gegevens verwerken.

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen onze website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als pagina-navigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Voorkeuren

Voorkeurscookies zorgen ervoor dat de website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van je voorkeur of de regio waar je woont.

Statistieken

Statistische cookies helpen ons begrijpen hoe de website wordt gebruikt, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren. Met deze informatie kunnen wij onze site blijven verbeteren voor optimaal gebruik.

Marketing

Marketingcookies gebruiken we om relevante content en advertenties te tonen op andere websites die je bezoekt, die zijn toegespitst op jouw interesses.