Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Alle resultaten
Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Alle resultaten

Innoveren kun je zelf. Een interview met merkstrateeg Jan Heuvel.

11-04-2019

Op 1 mei 2019 verscheen ‘De Onweerstaanbaarheidstheorie’ van merkstrateeg Jan Heuvel bij Boom Uitgevers. Het boek belooft bedrijven een weg uit de commodity-valkuil. Oftewel, hoe ze zélf een unieke plek kunnen vinden in een wereld waarin klanten andere eisen stellen, maar waarin merken, producten en diensten daarentegen steeds meer op elkaar gaan lijken. Centraal in dit boek staat het Onweerstaanbaarheidsmodel, dat op product-, service- en marketingniveau vijftien concrete innovatiedomeinen definieert.  Aan de vooravond van verschijning een gesprek met de auteur.


Ten eerste, de Onweerstaanbaarheidstheorie én het Onweerstaanbaarheidsmodel. Wat is het verschil?

De theorie is het kookboek, het geeft de gereedschappen die je nodig hebt om te innoveren. Je leert anders te kijken en te denken, begrijpt waarom we zo vaak in de commodity-valkuil trappen. Het model toont je vervolgens precies waar je kans ligt. Je kunt jouw unieke plek als het ware aanwijzen. Dat vond ik cruciaal. 

Cruciaal?

Ja, ik wil inzichtelijk maken op welke manieren je onderscheidend kunt zijn. Er zijn duizenden handboeken over innoveren en merkstrategie, ze beloven allemaal gouden bergen. Het gaat altijd over het innovatieproces, nooit over de uitkomsten ervan. In dit boek keer ik het om: ik laat zien welke concrete mogelijkheden je allemaal hebt en hoe je kunt bepalen waar jouw strategische kans precies ligt.

Over dat zelf doen schrijf je in het voorwoord: ‘Innovatie wordt door velen gezien als het exclusieve domein van een elite van creatievelingen en technici. Een kostbare denkfout.’ Leg eens uit.

In mijn werk als merkstrateeg bij vele bedrijven en organisaties heb ik het tegenovergestelde gezien: je eigen potentieel is ongelofelijk sterk. Ik heb bankmedewerkers de meest vernieuwende producten zien bedenken, verzekeringsmensen en zorgverleners op de proppen zien komen met breakthrough businessconcepten. Geef een mix van mensen van binnen en buiten je organisatie in professioneel begeleide sessies de juiste handvatten en ze zijn ongelofelijk vindingrijk. Je moet dan natuurlijk wel werken vanuit de juiste klant- en marktinzichten, anders krijg je alleen onzinnige innovaties.

Je citeert in je boek veel topfunctionarissen uit het zakenleven waarmee je hebt gesproken. Waarom zocht je ze op?

Omdat je in het bedrijfsleven een nieuw elan proeft: gezonde business is belangrijk, maar het moet de wereld ook een beetje beter maken voor ons allemaal. Zij hebben dagelijks te maken met het vinden van die balans tussen het belang voor klanten, de wereld en de onderneming. Het is precies zoals Greo Belgers van Triodos Bank in het boek zegt: ‘we moeten een midden vinden tussen de individualistische, kapitalistische twintigste eeuw en het community-denken van nu, dat mooi klinkt maar wél efficiënt gerund moet worden’. Ik voel mij vereerd dat hij het voorwoord heeft geschreven.

Is dat waar je model op wijst?

Exact. Een positie, merkbelofte vinden en met innovaties waarmaken, waar bedrijven én consumenten gelukkig van worden.

En met de Onweerstaanbaarheidstheorie zeg je: het grootste geluk is dat je innoveren kunt leren…

Ha, ja precies!

Rondom het verschijnen van het boek ‘De Onweerstaanbaarheidstheorie’ van Jan Heuvel, publiceren wij enkele publicaties. Deel #1: de commodity-valkuil heeft twee vaders.

Wij geven om jouw privacy

Wij en derden gebruiken cookies op onze website. We gebruiken cookies voor statistische, voorkeur- en marketingdoeleinden. Google Analytics cookies zijn geanonimiseerd. Je kunt je voorkeuren wijzigen door op ‘Verander opties’ te klikken. Door op ‘Accepteren’ te klikken accepteer je het gebruik van alle cookies zoals beschreven in onze privacy-statement.

Powered by WP Brothers

Kies je privacyvoorkeuren

Via de cookieverklaring op onze website kun je jouw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In ons privacybeleid vind je meer informatie over wie we zijn, hoe je contact met ons kunt opnemen en hoe we persoonlijke gegevens verwerken.

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen onze website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als pagina-navigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Voorkeuren

Voorkeurscookies zorgen ervoor dat de website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van je voorkeur of de regio waar je woont.

Statistieken

Statistische cookies helpen ons begrijpen hoe de website wordt gebruikt, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren. Met deze informatie kunnen wij onze site blijven verbeteren voor optimaal gebruik.

Marketing

Marketingcookies gebruiken we om relevante content en advertenties te tonen op andere websites die je bezoekt, die zijn toegespitst op jouw interesses.