Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Alle resultaten
Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Alle resultaten

Roel Welsing, directeur Apenheul: "Ons park is onze beste secundaire arbeidsvoorwaarde"

04-06-2020

Mensen maken het verschil, ook bij een dierenpark waar loslopende apen de grootste attractie zijn. Daarom daagt Apenheul-directeur Roel Welsing zijn medewerkers continu uit om na te denken over hun werk en de bedrijfsvoering.

“Je werkt bij ons omdat je een passie hebt voor de natuur én omdat je het leuk vindt om mensen een superdag te bezorgen. Daarmee combineer je de maatschappelijke en de commerciële ambitie van ons park.” Dat zegt Welsing in het boek Ontmoet de Xceptionals. In deze uitgave van de hand van Gerrit Piksen, Expert Customer Experience bij MarketResponse, laten zeven ceo’s en topmanagers hun licht schijnen over optimale klantbeleving en duurzaamheid.

Passie expliciet maken

De medewerkers van Apenheul zijn volgens Welsing zeer gedreven. “Ze maken zowel in commerciële als maatschappelijke zin het verschil. Maandelijks reflecteren we met alle medewerkers op wat we doen. We bespreken twee voorbeelden uit de praktijk, waarvan er een over het dierenaspect gaat en een over de bedrijfsvoering en het commerciële aspect. We ronden af met het Apenheulmoment van een medewerker die vertelt wat het werk bijzonder maakt. Zo proberen we de passie die het verschil maakt zo expliciet mogelijk te maken”, aldus Welsing.

Niet te dogmatisch

Die reflectie leidt bijvoorbeeld tot alternatieven in het horeca-aanbod van Apenheul. “Je kunt nu ook salades bestellen en we hebben de cola in het kindermenu vervangen door water. Maar als je wilt kun je wel cola bestellen. We bakken friet in biologisch frietvet en we proberen met vegetarische alternatieven mensen minder vlees te laten eten. Niet te dogmatisch, want dan duw je ze van je af. Mensen komen voor een leuk dagje uit. Maar als ze de liefde voor de natuur niet in onze horeca terugzien, dan klopt er iets niet, dan schuurt er iets.”

Afwijken van het protocol

Welsing roept zijn medewerkers en de circa 250 flexmedewerkers op om vaak door het park te lopen. “Dat is gewoon werk. Goed om je heen kijken, genieten en opruimen als je iets ziet liggen. Ons park is onze beste secundaire arbeidsvoorwaarde. Onze mensen krijgen de ruimte om af te wijken van het protocol, zowel bij klant- als duurzaamheidsbeleving. Als je vertrouwt op je mensen kunnen ze daar prima mee omgaan.”

Het boek Ontmoet de Xceptionals is hier te bestellen.

Lees ook het interview met Vegetarische Slager oprichter Niko Koffeman.

Wij geven om jouw privacy

Wij en derden gebruiken cookies op onze website. We gebruiken cookies voor statistische, voorkeur- en marketingdoeleinden. Google Analytics cookies zijn geanonimiseerd. Je kunt je voorkeuren wijzigen door op ‘Verander opties’ te klikken. Door op ‘Accepteren’ te klikken accepteer je het gebruik van alle cookies zoals beschreven in onze privacy-statement.

Powered by WP Brothers

Kies je privacyvoorkeuren

Via de cookieverklaring op onze website kun je jouw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In ons privacybeleid vind je meer informatie over wie we zijn, hoe je contact met ons kunt opnemen en hoe we persoonlijke gegevens verwerken.

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen onze website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als pagina-navigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Voorkeuren

Voorkeurscookies zorgen ervoor dat de website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van je voorkeur of de regio waar je woont.

Statistieken

Statistische cookies helpen ons begrijpen hoe de website wordt gebruikt, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren. Met deze informatie kunnen wij onze site blijven verbeteren voor optimaal gebruik.

Marketing

Marketingcookies gebruiken we om relevante content en advertenties te tonen op andere websites die je bezoekt, die zijn toegespitst op jouw interesses.