Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Alle resultaten
Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Alle resultaten

Top of Flop: blauwe wijn

23-10-2016

Wie wil er een glaasje blauwe wijn?

Ineens was het er deze zomer. Blauwe wijn. Niets minder dan een revolutie, volgens Gik, een van de merken blauwe wijn. Er zijn verschillende merken, zelfs bij Albert Heijn staat het in de schappen. Blauwe wijn is dus niet alleen voor de extravagante elite, maar ook voor de gewone consument. De vraag die rijst; ziet die huis-tuin-en-keuken consument blauwe wijn zitten?

Afgelopen zomer ontstond er een lichte hype rondom de blauwe wijn. Dat heeft zijn vruchten afgeworpen; blauwe wijn is best bekend bij Nederlanders die wel eens alcohol drinken. Bijna één op de drie heeft er wel eens van gehoord. Maar, bekend maakt in dit geval niet bemind. Slechts een kwart ziet blauwe wijn wel zitten en vindt het idee aansprekend. Nog minder mensen vinden het een relevant product. Niet zo vreemd dus dat de aankoopintentie met 10% heel laag ligt.

Glaasje anti-vries

Het unieke van de wijn – de kleur – is ook het probleem. Blauwe wijn spreekt een groot deel van de consumenten niet aan, of staat hen zelfs tegen. Blauw past niet bij wijn. Sterker nog, men denkt aan spiritus en anti-vries. Niet bepaald de associaties die je bij wijn verwacht.

De kleine groep mensen die zich niet laat afschrikken door de kleur, geeft vaak aan dat ze het wel eens willen proberen. Of ze zien het als iets voor een speciale gelegenheid. Maar, dan willen ze het wel eerst proeven voor ze een definitief oordeel vellen.

Conclusie: flop

Sommige innovaties gaan net een stap te ver. Blauwe voeding of drank druist in tegen onze natuur. Wijn hoort rood, wit of rosé te zijn. De afkeer van de kleur heeft zijn weerslag op de verwachte smaak. Daar is men nogal sceptisch over. Proeven wil men wel. En smaakt het erg goed, wordt er wellicht een aankoop gedaan. Probleem is dat er meerdere merken op de markt zijn. Een slechte ervaring met één merk, zal direct een negatief effect hebben op de hele categorie.

Blauwe wijn

Over het onderzoek: voor deze concepttest zijn in augustus 2016, 124 Nederlanders ondervraagd die wel eens alcoholische drankjes drinken.

Wij geven om jouw privacy

Wij en derden gebruiken cookies op onze website. We gebruiken cookies voor statistische, voorkeur- en marketingdoeleinden. Google Analytics cookies zijn geanonimiseerd. Je kunt je voorkeuren wijzigen door op ‘Verander opties’ te klikken. Door op ‘Accepteren’ te klikken accepteer je het gebruik van alle cookies zoals beschreven in onze privacy-statement.

Powered by WP Brothers

Kies je privacyvoorkeuren

Via de cookieverklaring op onze website kun je jouw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In ons privacybeleid vind je meer informatie over wie we zijn, hoe je contact met ons kunt opnemen en hoe we persoonlijke gegevens verwerken.

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen onze website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als pagina-navigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Voorkeuren

Voorkeurscookies zorgen ervoor dat de website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van je voorkeur of de regio waar je woont.

Statistieken

Statistische cookies helpen ons begrijpen hoe de website wordt gebruikt, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren. Met deze informatie kunnen wij onze site blijven verbeteren voor optimaal gebruik.

Marketing

Marketingcookies gebruiken we om relevante content en advertenties te tonen op andere websites die je bezoekt, die zijn toegespitst op jouw interesses.