Continue monitoring van algemene trends rond duurzaamheid en MVO

Monitor Merk & Maatschappij
Essentiële inzichten voor een sterker merk en een betere wereld
Je neemt je maatschappelijke rol als bedrijf serieus. Omdat dit bij je purpose past. Maar ook omdat de stakeholders het van je eisen. Maar hoe kijkt jouw doelgroep aan tegen de maatschappelijke rol en impact van je merk(en)? Hoe communiceer je in jouw sector het effectiefst over deze thema’s? Dat soort vragen beantwoordt de Monitor Merk & Maatschappij.
De Monitor Merk & Maatschappij is een multiclient onderzoek van b-open en MarketResponse over de maatschappelijke rol en duurzaamheid van merken, tot stand gekomen in samenwerking met Nyenrode Business Universiteit. We meten per sector en per merk op een groot aantal dimensies de houding en perceptie van consumenten.
SX: Sustainable Experience
Duurzaamheid is de afgelopen jaren steeds strategischer geworden en stevig verankerd in de purpose van veel bedrijven. De coronacrisis versnelt dit proces. Mensen worden zich meer bewust van het belang om goed met elkaar, de natuur en de wereld om te gaan. Ze verwachten dat bedrijven daarin hun verantwoordelijkheid nemen. Ze worden kritischer en verlangen transparantie, commitment en daadkracht.
Uit MarketResponse-onderzoek blijkt dat aandacht voor mens en maatschappij steeds vaker het verschíl maakt voor klanten. We noemen dit de Sustainable Experience (SX). Wil je relevant blijven voor klanten, dan moet je daarmee aan de slag. Maar inzetten op MVO is niet zonder risico’s. De kritische consument gelooft niet elke duurzaamheidsclaim van ondernemingen en bij green washing of windowdressing keert de klant zich van je af.
De nieuwe opzet houdt nog meer rekening met actuele trends en de behoefte van bedrijven aan actionable inzichten. Door de koppeling met de BSR™ Leefstijlsegmentatie van MarketResponse kun je bepalen met welke boodschap en via welke kanalen je jouw doelgroep effectief kunt bereiken.
De Monitor Merk & Maatschappij biedt je diepgaande, bruikbare inzichten voor:
- De maatschappelijke rol van je merk en een betekenisvolle positionering
- Activatie en communicatie
- Innovaties met positieve maatschappelijke impact
- Het stimuleren van duurzaam gedrag bij jouw doelgroep
- Duurzaam of maatschappelijk verantwoord ondernemen

Benieuwd naar de uitkomsten van de Marktmonitor Merk & Maatschappij van dit jaar?
Inclusief een uitgebreide beschrijving van consumentenprofielen en praktische tips om invulling te geven aan de maatschappelijke rol van jouw merk.
Actuele trends, actionable inzichten
Specials per sector: aparte onderzoeksflights met verdieping op karakteristieken van de sector of categorie
Verdieping op merkniveau en concrete input voor acties (handelingsperspectief)
Hoe zit het in jouw sector?
Merken vragen zich af hoe ze sterker uit een crisis kunnen komen. Hoe ze echt betekenis en impact kunnen hebben. Om dat te weten, moet je scherp hebben wat – naast de klantbelofte – de maatschappelijke rol van je merk is en hoe je daaraan invulling wilt geven. Dat vraagt om specifieke inzichten per sector, omdat maatschappelijke thema’s, ontwikkelingsfase en de houding van de consument per sector sterk verschillen. Daarom doen we specifieke onderzoeken in verschillende sectoren en categorieën. Bijvoorbeeld voor banken, verzekeringen, diverse food-categorieën, supermarkten, retail, energie en mobiliteit.
De Monitor Merk & Maatschappij is een voortzetting van Dossier Duurzaam, dat sinds 2008 wordt uitgevoerd. Daarmee is dit het langstlopende marktonderzoek naar duurzaamheid en de houding van de consument en hebben we unieke inzichten in langlopende trends op dit gebied.