Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde pagina's
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Gerelateerde evenementen
Alle resultaten
Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde pagina's
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Gerelateerde evenementen
Alle resultaten

Stappenplan voor B2B buyer persona’s: meer conversie dankzij specifieke content

15-01-2023

Klantdata biedt inzicht in klantgedrag, klantprofielen en klantbehoeften. Dat biedt concreet de kans om B2B buyer persona’s te doorgronden, om die daadwerkelijk goed te begrijpen. Underlined helpt jou marketingcontent te personaliseren, sterkere langdurige klantrelaties op te bouwen en conversieratio’s te verhogen. Wij gebruiken daadwerkelijke klantdata. Dat biedt inzicht op basis van werkelijke data, in plaats van (onderbuik)gevoel.

De buyer persona kent binnen consumentencommunicatie nog nauwelijks geheimen. Grote en kleine organisaties weten wie ze bedienen, dankzij persona’s die ze daarvoor opstellen. Binnen B2B-marketing is de inzet van dergelijke fictieve, ideale klanten opvallend genoeg nog beperkt.

 

Wat zijn B2B buyer persona’s?

Een B2B buyer persona is een fictieve, ideale klant.
Je combineert uiteenlopende gegevens om je potentiële klanten beter te begrijpen:

  • Demografische gegevens (35 tot 50-jarige ceo’s van middelgrote technologiebedrijven met 100 tot 500 medewerkers, gevestigd in stedelijke gebieden in Europa en met een masterdiploma in bedrijfskunde of computerwetenschappen).
  • Gedragspatronen (gebruiken LinkedIn en vakbladen om op de hoogte te blijven van de laatste trends en nemen beslissingen op basis van rapporten en casestudies. Ze gebruiken CRM-systemen en geavanceerde analytische tools om inzichten op te doen).
  • Motivaties (zoeken naar oplossingen om bedrijfsprocessen te stroomlijnen en de productiviteit te verhogen. Ze focussen op nieuwe technologieën om concurrentievoordeel te behouden en streven naar uitbreiding van het bedrijf door nieuwe markten te verkennen).
  • Doelen (implementeren van een nieuw softwareplatform om de efficiëntie te verhogen en het bedrijf te laten groeien tot marktleider. Wil erkenning krijgen als vooruitstrevende en innovatieve leider binnen de branche).

Vanzelfsprekend bedien je waarschijnlijk een bredere klantenkring dan alleen de persona’s. Tegelijkertijd helpen die je wel om jouw inzet te focussen, door potentiële (ideale) klanten beter te begrijpen.

 

Scoor met specifieke content

Pas als je een buyer persona goed begrijpt lukt het om content te creëren die aansluit bij de behoeften en belevingswereld van potentiële klanten. Maak schetsen van fictieve, ideale klanten in een B2B-omgeving om gerichte en relevante content te ontwikkelen die de aandacht trekt, waarde biedt en de verbondenheid met jouw doelgroep versterkt.

Zorg dat je specifiek bent in wat je deelt. Laat zien dat je begrijpt wat de potentiële klant bezighoudt. Bewijs met de content die je maakt dat je dezelfde taal spreekt. Dit lukt alleen als je het B2B buyer persona goed in beeld hebt, als leidraad voor de content die je vervolgens produceert.

 

In 5 stappen van buyer persona tot gepersonaliseerde content

Benieuwd hoe we bij Underlined stap voor stap werken aan B2B buyer persona’s die jou verder helpen? Dat doen we aan de hand van dit stappenplan:

  1. Data-analyse
    Verzamel gegevens uit CRM-systemen, organiseer klantinterviews en doe marktonderzoek onder ceo’s van middelgrote technologiebedrijven. Let vooral op patronen in aankoopgedrag, de meest gebruikte informatiebronnen en feedback van bestanden klanten in deze groep.
  2. Segmentatie
    Segmenteer op basis van de technologie- en softwareontwikkelingsector. Richt je specifiek op bedrijven met 100 tot 500 medewerkers. Stel vervolgens vast hoe ceo’s beslissingen nemen, welke informatie ze waardevol vinden en wie er naast hen betrokken zijn bij het keuze- en aankoopproces.
  3. Persona’s ontwikkelen
    Ontwikkel gedetailleerde profielen van de fictieve, ideale klant, dus de beschreven ceo. Besteed aandacht aan hun zakelijke uitdagingen (behoefte aan efficiëntie en innovatie), hun doelen (bedrijfsgroei en persoonlijke erkenning) en hoe jouw product of dienst ze kan helpen om die doelen te bereiken (bijvoorbeeld een nieuw softwareplatform). Benadruk de pijnpunten, dus hoe jouw product de efficiëntie verbetert, innovatie kan stimuleren en kan bijdragen aan de groei van het bedrijf.
  4. Content creëren
    Creëer de content, zoals whitepapers, case studies en blogposts. Leg daarin uit over technologische innovaties en bijvoorbeeld verbeterde efficiëntie binnen de bedrijven waar de ceo’s leiding aan geven. Stel een gepersonaliseerde e-mailcampagne op die ingaat op de specifieke uitdagingen en doelen van de ceo’s die je wilt bereiken.
  5. Feedback en aanpassing
    Verzamel en analyseer feedback van de ceo’s die je bereikt, volgens het B2B buyer persona dat je vaststelde. Controleer op die manier hoe effectief jouw content en communicatie zijn. Gebruik die feedback om de buyer persona’s aan te passen en te verfijnen, bijvoorbeeld om aan te blijven sluiten op veranderende behoeften en uitdagingen.

 

Persona’s creëren met Underlined

Aan de slag met B2B buyer persona’s? Bij Underlined helpen we je op weg.
Wij zijn gespecialiseerd in:

  • Gepersonaliseerde marketingcontent
    Verhoog de klanttevredenheid met gepersonaliseerde marketingcontent. Maak het verschil in klantreizen en optimaliseer gesprekken die klanten met je hebben.
  • Sterkere langdurige klantrelaties
    Verbeter de loyaliteit onder klanten en verlaag de churn. Speel concreet in op kansen en vergroot de klantenkring die je bedient.
  • Hogere conversieratio’s
    Verhoog de conversie onder potentiële klanten, terwijl je operationele kosten verlaagt. Gerichte marketing maakt je stukken efficiënter.

Aan de slag met Underlined

Klaar om de B2B klantreis in kaart te brengen? Wij gaan graag met je aan de slag.
Kijk je liever eerst nog even rond?

Het tweede blog in deze vierdelige reeks gaat in op het basiskwadrant medewerkers. Blog drie gaat over het basiskwadrant Klant. Blog vier over monitoring en data verschijnt begin mei.