Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Alle resultaten
Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Alle resultaten

Bouwstenen voor klantvriendelijkheid die staat als een huis: medewerkers

15-04-2024

Met ruim vijftien jaar onderzoekservaring op zak als het gaat om het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland beschikken we bij MarketResponse over een schat aan informatie en inzichten hierover. Die delen we in aanloop naar de verkiezing van het klantvriendelijkste bedrijf op 14 mei a.s. graag met je. Dat doen we in een serie van vier blogs over de basiskwadranten met essentiële bouwstenen voor klantvriendelijkheid. Dit is de tweede in de reeks.

Een kompas voor de organisatie

Het tweede basiskwadrant gaat over de medewerkers en bestaat uit de twee bouwstenen cultuur en medewerkers. De cultuur van een bedrijf is de verzameling van veelal ongeschreven normen, waarden en gedragsuitingen die medewerkers delen en ze aan de organisatie bindt. Waarden gaan voor geschreven regels. Zo schieten meer regels om de klant centraal te stellen hun doel voorbij. Het gaat om de waarden en de cultuur, waar iedereen als vanzelf en vanzelfsprekend naar handelt. De impliciete waarden van een organisatie kun je wel degelijk expliciet maken. Je kunt het onuitgesprokene bespreekbaar maken en de bedoelingen benoemen. Dan wordt zichtbaar vanuit welke expliciete waarden je bedrijf invulling geeft aan de customer experience (CX) en de sustainable experience (SX). Dat levert een kompas op voor de hele organisatie.

De sleutel tot succes

In 80% van de antwoorden op de open vragen waarom een bedrijf klantvriendelijk is komt de medewerker terug. Je medewerkers zijn de sleutel tot succes. Zij maken de CX- en SX-beloften waar bij de klant. Of niet. Living the brand, met medewerkers die jouw CX- en SX-ambities omarmen, brengt jouw bedrijf langzaam maar zeker in de richting van de status van Xceptional. Dat is de term die we hanteren voor bedrijven en organisaties die zowel op de CX- als op de SX-as hoog scoren. Consumenten noemen bedrijven als Rituals, DSW, Toyota, Greenchoice en ASN Bank de Xceptionals op het gebied van klantvriendelijkheid.

Lees ook de overige blogs in deze reeks:
De eerste blog in deze reeks beschrijft het basiskwadrant strategie.
De derde blog gaat over het basiskwadrant klant. En de vierde blog over data. Deze blog vier is nog niet verschenen.

Wij geven om jouw privacy

Wij en derden gebruiken cookies op onze website. We gebruiken cookies voor statistische, voorkeur- en marketingdoeleinden. Google Analytics cookies zijn geanonimiseerd. Je kunt je voorkeuren wijzigen door op ‘Verander opties’ te klikken. Door op ‘Accepteren’ te klikken accepteer je het gebruik van alle cookies zoals beschreven in onze privacy-statement.

Powered by WP Brothers

Kies je privacyvoorkeuren

Via de cookieverklaring op onze website kun je jouw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In ons privacybeleid vind je meer informatie over wie we zijn, hoe je contact met ons kunt opnemen en hoe we persoonlijke gegevens verwerken.

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen onze website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als pagina-navigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Voorkeuren

Voorkeurscookies zorgen ervoor dat de website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van je voorkeur of de regio waar je woont.

Statistieken

Statistische cookies helpen ons begrijpen hoe de website wordt gebruikt, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren. Met deze informatie kunnen wij onze site blijven verbeteren voor optimaal gebruik.

Marketing

Marketingcookies gebruiken we om relevante content en advertenties te tonen op andere websites die je bezoekt, die zijn toegespitst op jouw interesses.