Voorbeelden van doelgroepen bij marktonderzoek
Het bepalen van een doelgroep is van groot belang bij het uitvoeren van marktonderzoek. Een doelgroep is een groep mensen die zich onderscheid door één of meerdere kenmerken. Doelgroepen zijn in alle geuren en kleuren. Je kunt het zo gek niet bedenken of het is een eigen (niche) doelgroep. Voorbeeld van doelgroepen zijn jongeren, hoger opgeleiden, of werkzoekenden. Daarnaast heb je nog andere typen doelgroepen zoals de geografisch of demografische doelgroepen. Door te weten wie jouw doelgroep is, en een tot een gerichte doelgroepomschrijving te komen, kun jij gerichter aan het werk met onder andere marketingcampagnes of de ontwikkeling van een nieuwe dienst. Het stelt je ook in staat om een smalle of juist brede doelgroep te bereiken met doelgroeptargetting.
Voorbeelden van doelgroepen
Voor het bepalen van de doelgroep voer je eerst een doelgroepanalyse uit. Een doelgroepanalyse is bijvoorbeeld op zoek gaan naar de demografische gegevens van de mensen die jij wilt bereiken. Maar bij een doelgroepanalyse voorbeeld moet je ook denken aan de sociaaleconomische, geografische, psychografische en domein-/merkspecifieke gegevens.
Doelgroepvoorbeelden:
Demografisch: Jonge professionals tussen 25-35 jaar, geïnteresseerd in financiële planning.
Geografisch: Inwoners van grote stedelijke gebieden in Nederland met interesse in lokale bedrijfsdiensten.
Psychografisch: Ondernemers met een voorkeur voor innovatieve, duurzame oplossingen.
Gedragsmatig: Regelmatige online shoppers die prijsbewust zijn en recensies lezen voor aankoopbeslissingen.
Doelgroepanalyse in de Praktijk
Een doelgroepanalyse voorbeeld is een methodische benadering om te begrijpen wie je ideale klanten zijn. Hier is een stap-voor-stap gids om dit proces effectief uit te voeren:
Stap 1: Bepaal de basisdemografie van je doelgroep
- Begin met het identificeren van basale demografische kenmerken zoals leeftijd, geslacht, opleidingsniveau, en inkomen. Dit geeft een algemeen beeld van wie je doelgroep is.
Stap 2: Onderzoek psychografische kenmerken
- Duik dieper in de interesses, levensstijl, waarden en attitudes van je doelgroep. Dit helpt om te begrijpen wat hen motiveert en beïnvloedt in hun koopgedrag.
Stap 3: Analyseer het gedrag van je doelgroep
- Kijk naar het koopgedrag, mediagebruik, en online activiteiten van je doelgroep. Welke websites bezoeken ze? Welke sociale media gebruiken ze? Dit helpt bij het bepalen van de beste kanalen om ze te bereiken.
Stap 4: Gebruik bestaande klantgegevens
- Analyseer de gegevens van je huidige klanten. Zoek naar trends en patronen die kunnen helpen bij het verfijnen van je doelgroepprofiel.
Stap 5: Maak gebruik van marktonderzoek
- Voer enquêtes, focusgroepen of interviews uit om directe feedback van potentiële klanten te krijgen. Dit kan nieuwe inzichten opleveren die niet duidelijk zijn uit alleen data-analyse. Hiervoor bieden we handige softwarematige oplossingen aan zoals CMNTY.
Stap 6: Creëer persona’s
- Ontwikkel op basis van alle data die je verzameld hebt gedetailleerde persona’s. Zij vertegenwoordigen de verschillende segmenten van je doelgroep. Dit maakt het makkelijker om je marketingboodschappen en -strategieën te personaliseren.
Stap 7: Test en evalueer
- Test je bevindingen met kleinschalige campagnes en evalueer de resultaten. Zijn er bepaalde boodschappen of kanalen die effectiever zijn dan andere? Met de BSR-toolkit kun je op leefstijl-niveau je boodschap aanpassen.
Stap 8: Blijf je doelgroepanalyse aanpassen
- Doelgroepen evolueren voortdurend. Blijf je analyses regelmatig bijwerken om relevant te blijven.
Een doelgroepomschrijving voorbeeld is het liefst zo specifiek mogelijk. Zoals hierboven in het stappenplan al stond kun je aan de hand van het BSR-model een doelgroep goed beschrijven, omdat je niet alleen de demografische gegevens geeft, maar ook een stukje van de persoonlijkheid en drijfveren van je doelgroep. Doelgroepen voorbeelden volgens het BSR-model zijn bijvoorbeeld mensen met een actieve leefstijl, mensen met een comfortabele leefstijl, en noem zo maar op. Wij hebben deze leefstijlen heel specifiek uiteengezet, zo weet je bijvoorbeeld naar welke televisiezenders deze mensen kijken, of welke kranten en tijdschriften zij lezen. Met deze informatie krijg je dus al een secuur doelgroepprofiel. Door vervolgens al je communicatie op maat per doelgroep af te stemmen, haal je het meeste uit je marketingbudget.
Meer over doelgroepen?
Wil je meer weten over doelgroepen, segmentatie, leefstijlen? Lees er alles over in onze whitepaper of bekijk de mogelijkheid die MarketResponse biedt om jouw doelgroep écht te bereiken en te begrijpen.