Doelgroepen voorbeelden bij marktonderzoek
Het bepalen van een doelgroep is van groot belang bij het uitvoeren van marktonderzoek. Een doelgroep is een groep mensen die zich onderscheid door één of meerdere kenmerken. Doelgroepen voorbeelden zijn bijvoorbeeld jongeren, hogeropgeleiden, werkzoekenden, etc. Door te weten wie jouw doelgroep is kun jij gerichter aan het werk met onder andere marketingcampagnes of de ontwikkeling van een nieuwe dienst.
Doelgroepanalyse
Voor het bepalen van de doelgroep voer je eerst een doelgroepanalyse uit. Een doelgroepanalyse voorbeeld is op zoek gaan naar de demografische gegevens van de mensen die jij wilt bereiken. Maar bij een doelgroepanalyse voorbeeld moet je ook denken aan de sociaaleconomische, geografische, psychografische en domein-/merkspecifieke gegevens.
Een doelgroepomschrijving voorbeeld is het liefst zo specifiek mogelijk. Zo kun je aan de hand van het BSR-model een doelgroep goed beschrijven, omdat je niet alleen de demografische gegevens geeft, maar ook een stukje van de persoonlijkheid en beweegredenen van je doelgroep. Doelgroepen voorbeelden volgens het BSR-model zijn bijvoorbeeld mensen met een actieve leefstijl, mensen met een comfortabele leefstijl, en noem zo maar op. Wij hebben deze leefstijlen heel specifiek uiteengezet, zo weet je bijvoorbeeld wat voor televisie deze mensen kijken, of welke krant zij lezen. Met deze informatie krijg je dus al een groot doelgroepprofiel voorbeeld.
Een doelgroeponderzoek voorbeeld is het duiken in diverse databanken zoals het CBS, Google Scholar, maar ook navraag doen binnen eigen contacten of klanten, zoals collega’s, familie en vrienden.