Hoe ontwikkel je een employer branding strategie voor jouw bedrijf?
Employer branding zet jouw bedrijf op de kaart als werkgever. Het geeft je de mogelijkheid om jezelf als aantrekkelijke werkgever te presenteren. Onwijs belangrijk in een tijd waarin talent schaars is. Een employer branding strategie ontwikkel je op basis van een employer branding model. Wij leggen je in dit artikel uit wat dat is, hoe het werkt en hoe wij jou er mee kunnen helpen.
Wat is employer branding?
Employer branding helpt je jouw bedrijf te presenteren als aantrekkelijke werkgever. Je werkt aan jouw werkgeversimago, op basis van de cultuur, de waarden, de werkomgeving en de kansen die je medewerkers biedt. Voor de jongere generaties, millennials en alles wat daar achteraan komt, is dat bijzonder belangrijk. En zij vormen samen meer dan de helft van de Nederlandse workforce.
Een goede employer branding strategie begint bij de ervaringen van bestaande medewerkers. Hun tevredenheid, betrokkenheid en de ontwikkelingsmogelijkheden die ze ervaren, bevatten waardevolle informatie voor het aantrekken van nieuw talent.
Gebruik bijvoorbeeld je eigen website, social media, vacatures en job-boards om je bedrijf te presenteren als een aantrekkelijke werkgever.
5 voordelen van een sterke employer branding strategie
Een sterke employer branding strategie levert minimaal vijf voordelen op:
- Trek toptalent aan
Employer branding helpt je om toptalent aan te trekken, vooral bij een krappe arbeidsmarkt. Het maakt jouw bedrijf aantrekkelijker voor kandidaten, zodat je het beste talent aan kunt trekken. - Betere tevredenheid en betrokkenheid
Maak medewerkers trots op hun werkplek bij jouw bedrijf. Dat verbetert de betrokkenheid en tevredenheid met het werk. Gebruik bijvoorbeeld de bedrijfscultuur en werkomgeving binnen de employer branding strategie. Uiteindelijk leidt dit ook tot tevredenere klanten. Want CX = EX. - Minder verloop onder medewerkers
Verminder (of voorkom) het verloop onder medewerkers. Behoud ze langer voor jouw bedrijf, waardoor je samen bouwt aan een sterker team. Dat voorkomt verstoringen en creëert hechtere banden tussen medewerkers onderling. - Sterkere bedrijfsreputatie
Bouw aan de reputatie van jouw bedrijf. Dat is aantrekkelijk voor zowel potentiële kandidaten als voor klanten, investeerders en andere stakeholders. Zelfs consumenten kopen uiteindelijk liever bij een bedrijf dat bekend staat als een uitstekende werkgever. Tip: vergeet niet dat medewerkers ook klanten kunnen zijn, net als hun families, vrienden en kennissen. - Kostenbesparing op werving
Ten slotte draagt een sterk werkgeversmerk bij aan kostenbesparing op werving. Vanuit een geslaagde employer branding strategie wordt het makkelijker om nieuw talent aan te trekken. Kandidaten willen graag bij je werken, dus je hoeft minder te adverteren of te werken met dure recruitmentbureaus.
Stappenplan: employer branding model
Het meest gebruikte employer branding model om zo’n strategie te ontwikkelen is het Employer Value Proposition-model (EVP). Dit stappenplan helpt je om daarmee aan de slag te gaan:
- Interne analyse
Voer een interne audit uit, om jouw bedrijf als werkgever te leren begrijpen. Begin bijvoorbeeld met enquêtes onder medewerkers, stel focusgroepen samen en plan interviews. Stel vast wat medewerkers waarderen in hun huidige rol(len), en onderzoek wat er beter kan. - EVP-model opstellen
Bepaal de unieke waarden van jouw organisatie, als basis voor employer branding. Ga uit van de werkcultuur, groeimogelijkheden, beloningen en bijvoorbeeld de bedrijfswaarden. Zorg dat dit aansluit bij wat potentiële kandidaten zoeken in een werkgever. - Afstemmen op bedrijfsstrategie
Stem het employer branding model af op de bedrijfsstrategie en doelen van jouw organisatie. Trek op die manier toptalent aan, én zorg dat de strategie bijdraagt aan de lange termijn doelen van het bedrijf. - Communicatie en implementatie
Stel een communicatieplan op, om de strategie voor employer branding intern en extern te communiceren. Werk bijvoorbeeld aan wervingsmaterialen, aan campagnes voor social media en aan een werkenbij-site. - Leiderschap en managementtraining
Train leiders en managers om de waarden van de nieuwe employer branding strategie te omarmen. Leer ze hoe ze dit kunnen overbrengen in hun dagelijkse interacties met hun teams. Zorg voor een consistente boodschap, die breed wordt gedragen.
Aan de slag
Wil jij werken aan het werkgeversmerk van jouw bedrijf? Wij helpen je graag de employer branding strategie te ontwikkelen op basis van het beschreven model. Samen gaan we aan de slag met jouw employer branding.