Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Alle resultaten
Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Alle resultaten

Hoe ontwikkel je een employer branding strategie voor jouw bedrijf?

22-12-2021
employer branding

Employer branding zet jouw bedrijf op de kaart als werkgever. Het geeft je de mogelijkheid om jezelf als aantrekkelijke werkgever te presenteren. Onwijs belangrijk in een tijd waarin talent schaars is. Een employer branding strategie ontwikkel je op basis van een employer branding model. Wij leggen je in dit artikel uit wat dat is, hoe het werkt en hoe wij jou er mee kunnen helpen.

Wat is employer branding?

Employer branding helpt je jouw bedrijf te presenteren als aantrekkelijke werkgever. Je werkt aan jouw werkgeversimago, op basis van de cultuur, de waarden, de werkomgeving en de kansen die je medewerkers biedt. Voor de jongere generaties, millennials en alles wat daar achteraan komt, is dat bijzonder belangrijk. En zij vormen samen meer dan de helft van de Nederlandse workforce.

Een goede employer branding strategie begint bij de ervaringen van bestaande medewerkers. Hun tevredenheid, betrokkenheid en de ontwikkelingsmogelijkheden die ze ervaren, bevatten waardevolle informatie voor het aantrekken van nieuw talent.

Gebruik bijvoorbeeld je eigen website, social media, vacatures en job-boards om je bedrijf te presenteren als een aantrekkelijke werkgever.

5 voordelen van een sterke employer branding strategie

Een sterke employer branding strategie levert minimaal vijf voordelen op:

  • Trek toptalent aan
    Employer branding helpt je om toptalent aan te trekken, vooral bij een krappe arbeidsmarkt. Het maakt jouw bedrijf aantrekkelijker voor kandidaten, zodat je het beste talent aan kunt trekken.
  • Betere tevredenheid en betrokkenheid
    Maak medewerkers trots op hun werkplek bij jouw bedrijf. Dat verbetert de betrokkenheid en tevredenheid met het werk. Gebruik bijvoorbeeld de bedrijfscultuur en werkomgeving binnen de employer branding strategie. Uiteindelijk leidt dit ook tot tevredenere klanten. Want CX = EX.
  • Minder verloop onder medewerkers
    Verminder (of voorkom) het verloop onder medewerkers. Behoud ze langer voor jouw bedrijf, waardoor je samen bouwt aan een sterker team. Dat voorkomt verstoringen en creëert hechtere banden tussen medewerkers onderling.
  • Sterkere bedrijfsreputatie
    Bouw aan de reputatie van jouw bedrijf. Dat is aantrekkelijk voor zowel potentiële kandidaten als voor klanten, investeerders en andere stakeholders. Zelfs consumenten kopen uiteindelijk liever bij een bedrijf dat bekend staat als een uitstekende werkgever. Tip: vergeet niet dat medewerkers ook klanten kunnen zijn, net als hun families, vrienden en kennissen.
  • Kostenbesparing op werving
    Ten slotte draagt een sterk werkgeversmerk bij aan kostenbesparing op werving. Vanuit een geslaagde employer branding strategie wordt het makkelijker om nieuw talent aan te trekken. Kandidaten willen graag bij je werken, dus je hoeft minder te adverteren of te werken met dure recruitmentbureaus.

Stappenplan: employer branding model

Het meest gebruikte employer branding model om zo’n strategie te ontwikkelen is het Employer Value Proposition-model (EVP). Dit stappenplan helpt je om daarmee aan de slag te gaan:

  1. Interne analyse
    Voer een interne audit uit, om jouw bedrijf als werkgever te leren begrijpen. Begin bijvoorbeeld met enquêtes onder medewerkers, stel focusgroepen samen en plan interviews. Stel vast wat medewerkers waarderen in hun huidige rol(len), en onderzoek wat er beter kan.
  2. EVP-model opstellen
    Bepaal de unieke waarden van jouw organisatie, als basis voor employer branding. Ga uit van de werkcultuur, groeimogelijkheden, beloningen en bijvoorbeeld de bedrijfswaarden. Zorg dat dit aansluit bij wat potentiële kandidaten zoeken in een werkgever.
  3. Afstemmen op bedrijfsstrategie
    Stem het employer branding model af op de bedrijfsstrategie en doelen van jouw organisatie. Trek op die manier toptalent aan, én zorg dat de strategie bijdraagt aan de lange termijn doelen van het bedrijf.
  4. Communicatie en implementatie
    Stel een communicatieplan op, om de strategie voor employer branding intern en extern te communiceren. Werk bijvoorbeeld aan wervingsmaterialen, aan campagnes voor social media en aan een werkenbij-site.
  5. Leiderschap en managementtraining
    Train leiders en managers om de waarden van de nieuwe employer branding strategie te omarmen. Leer ze hoe ze dit kunnen overbrengen in hun dagelijkse interacties met hun teams. Zorg voor een consistente boodschap, die breed wordt gedragen.

Aan de slag

Wil jij werken aan het werkgeversmerk van jouw bedrijf? Wij helpen je graag de employer branding strategie te ontwikkelen op basis van het beschreven model. Samen gaan we aan de slag met jouw employer branding.

Wij geven om jouw privacy

Wij en derden gebruiken cookies op onze website. We gebruiken cookies voor statistische, voorkeur- en marketingdoeleinden. Google Analytics cookies zijn geanonimiseerd. Je kunt je voorkeuren wijzigen door op ‘Verander opties’ te klikken. Door op ‘Accepteren’ te klikken accepteer je het gebruik van alle cookies zoals beschreven in onze privacy-statement.

Powered by WP Brothers

Kies je privacyvoorkeuren

Via de cookieverklaring op onze website kun je jouw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In ons privacybeleid vind je meer informatie over wie we zijn, hoe je contact met ons kunt opnemen en hoe we persoonlijke gegevens verwerken.

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen onze website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als pagina-navigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Voorkeuren

Voorkeurscookies zorgen ervoor dat de website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van je voorkeur of de regio waar je woont.

Statistieken

Statistische cookies helpen ons begrijpen hoe de website wordt gebruikt, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren. Met deze informatie kunnen wij onze site blijven verbeteren voor optimaal gebruik.

Marketing

Marketingcookies gebruiken we om relevante content en advertenties te tonen op andere websites die je bezoekt, die zijn toegespitst op jouw interesses.