Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Alle resultaten
Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Alle resultaten

Waardevolle inzichten

De 7 gouden regels van klantvriendelijkheid

In het onderzoek naar het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland geven klanten bedrijven een cijfer op klantvriendelijkheid en, bij de hogere cijfers, een open toelichting. Waarom is dat bedrijf zo klantvriendelijk? Dat levert een schat aan informatie op. Niet alleen voor de ranglijst en de ontwikkeling in de loop der jaren, maar ook inhoudelijk. Waaróm vinden klanten een bedrijf klantvriendelijk? Wat scoort goed, waar kun je het verschil maken?

Die geschreven eigen toelichtingen van klanten analyseren we elk jaar en daaruit destilleren we de relevante factoren. Dat zijn de ‘Gouden Regels voor Klantvriendelijkheid’. In het begin ging het vooral om (wat nu) operational excellence is: zijn bedrijven bereikbaar, beschikbaar en meegaand? Dat werden Gouden Regels 1 tot en met 5. Daar kon je destijds het verschil mee maken, nu is dat de basis. Het verschil maak je tegenwoordig met oprecht betrokkenheid en (maatschappelijke) verantwoordelijkheid. Dat zijn de Gouden Regels 6 en 7, die bedrijven echt Xceptional maken.

Regel 1. Wees beschikbaar als je klant daarom vraagt

Zorg dat je personeel zichtbaar en ‘vindbaar’ is. Zorg voor openingstijden die aansluiten bij de wens van je klanten. Biedt (ook) online mogelijkheden.

Regel 2. Kom je beloftes na

Doe geen loze beloften in reclame en advertenties. Manage de verwachtingen van je klant. Afspraak=afspraak.

Regel 3. Val je klant niet onnodig lastig

Zoek alleen contact voor relevante zaken. Geef de klant ‘snuffelruimte’.

Regel 4. Doe niet moeilijk over formaliteiten

Geen kleine lettertjes. Zorg voor een heldere (online) procedure en ga uit van het positieve.

Regel 5. Geef je fouten toe en los ze op juiste wijze op

Neem de klant serieus. Wees open en transparant. Los het snel op.

Regel 6. Wees oprecht betrokken bij je klant

Luister naar de klant. Wees oplossingsgericht. Laat merken dat je plezier hebt in wat je doet.

Regel 7. Heb oog voor mens & maatschappij.

Neem verantwoordelijkheid als het gaat om de zorg voor mens & maatschappij.

 

Download gratis ons magazine KLANT

Wil je meer weten over klantvriendelijkheid of klantonderzoeken. Lees ons magazine KLANT of neem direct contact op.

Download de KLANT 2023

De KLANT is een jaarlijkse uitgave van MarketResponse naar aanleiding van het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland. Je leest hierin alle resultaten van het onderzoek en veel inspiratie over klantgerichtheid. Je kunt hier KLANT 2023 downloaden.

Download hier

Download de KLANT 2023

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*

Wij geven om jouw privacy

Wij en derden gebruiken cookies op onze website. We gebruiken cookies voor statistische, voorkeur- en marketingdoeleinden. Google Analytics cookies zijn geanonimiseerd. Je kunt je voorkeuren wijzigen door op ‘Verander opties’ te klikken. Door op ‘Accepteren’ te klikken accepteer je het gebruik van alle cookies zoals beschreven in onze privacy-statement.

Powered by WP Brothers

Kies je privacyvoorkeuren

Via de cookieverklaring op onze website kun je jouw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In ons privacybeleid vind je meer informatie over wie we zijn, hoe je contact met ons kunt opnemen en hoe we persoonlijke gegevens verwerken.

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen onze website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als pagina-navigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Voorkeuren

Voorkeurscookies zorgen ervoor dat de website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van je voorkeur of de regio waar je woont.

Statistieken

Statistische cookies helpen ons begrijpen hoe de website wordt gebruikt, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren. Met deze informatie kunnen wij onze site blijven verbeteren voor optimaal gebruik.

Marketing

Marketingcookies gebruiken we om relevante content en advertenties te tonen op andere websites die je bezoekt, die zijn toegespitst op jouw interesses.