De editie van 2022: The winner is…

Rituals werd in 2022 het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland. Daarmee prolongeerde het bedrijf de titel. Net als in 2021 stond Rituals bovenaan, op de voet gevolgd door bol.com, die ook in 2021 tweede was. De derde plaats was in 2022 voor de Efteling.

Het was een close finish in de top-3. Rituals behaalde een 8,16, bol.com een 8,12, de Efteling 8,07. Vorig jaar waren de goede doelen voor het eerst een aparte categorie. Daar won CliniClowns, met een 8,14.

Klantvriendelijkste bedrijven 2022

Automotive de 10e branche

In 2022 werd een nieuwe branche toegevoegd: automotive. Daarmee komt het aantal afzonderlijk beoordeelde branches op 10. Oorspronkelijk waren er 7 branches. In 2018 werd openbaar vervoer toegevoegd, in 2020 volgde goede doelen.

De eerste automotive-branchewinnaar in 2022 werd Toyota, met een 7,94 ruim op voorsprong op nummer 2 Volkswagen (7,77) en BMW (7,73). De branche als geheel scoort gemiddeld een 7,68 en daarmee is het meteen de hoogst scorende branche na de goede doelen.

 

Alle feiten en cijfers van 2022. Download KLANT

In magazine KLANT 2022 vind je alle informatie over de jubileumeditie (de 15e verkiezing) van het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland van vorig jaar. De top-75 overall, de top-20 van de goede doelen, de 5 koplopers per branche plus alle verhalen van de winnaars en inzicht in de trends en ontwikkelingen. Je kunt KLANT 2022 gratis downloaden.

Download de KLANT 2022

De KLANT is een jaarlijkse uitgave van MarketResponse naar aanleiding van het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland. Je leest hierin alle resultaten van het onderzoek en veel inspiratie over klantgerichtheid.

Download hier

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*

Feedback