Dé formule voor de klantvriendelijkste bedrijven van Nederland
Efteling is het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2023
De Efteling is in 2023 uitgeroepen tot het klantvriendelijkste bedrijf van Nederland. Het attractiepark voert opnieuw de ranglijst aan, net als in 2019. DSW Zorgverzekeraar volgt de winnaar op de voet, met slechts 0,01 punt verschil. Rituals, winnaar in 2022 en 2021, staat dit jaar op 3. KiKa is uitgeroepen tot het klantvriendelijkste goede doel, op de voet gevolgd door CliniClowns.
HX = EX + CX
De bekendmaking van het Klantvriendelijkste Bedrijf 2023 was op 11 mei tijdens de inspiratiesessie ‘HX = EX + CX. Dé formule voor de klantvriendelijkste bedrijven van Nederland’ van MarketResponse en Platform voor Klantgericht Ondernemen (PvKO). Klantvriendelijkheid begint namelijk bij je medewerkers. Dat zeggen klanten, dat constateren de onderzoekers en dat merken de bedrijven. Zeker in een krappe arbeidsmarkt is dat een uitdaging.
Doordacht HRM-beleid (HX) leidt tot betere medewerkersbeleving (EX) en prijswinnende klantbeleving (CX). Hoe kun je nu als organisatie zorgen voor die optimale medewerkersbeleving om te komen tot een prijswinnende klantbeleving? En waar moet je beginnen? Download de whitepaper.
Al 16 jaar het grootste onafhankelijke onderzoek
Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland is het grootste en langstlopende onafhankelijke onderzoek naar klantvriendelijkheid. Geen juryverkiezing, geen publieksstemmen, maar een continu objectief onderzoek naar de ervaring van echte klanten. Jaarlijks halen we ruim 50.000 beoordelingen op voor bedrijven in 10 branches onze online community software.
De verkiezing geeft sinds 2007 een actueel en accuraat beeld van de stand van de klantvriendelijkheid in Nederland. Bovendien zie je hoe deze klantvriendelijkheid zich heeft ontwikkeld in de afgelopen 16 jaar. Het onderzoek is een mooie algemene graadmeter en geeft onderzochte bedrijven houvast als benchmark. Hoe doen deze het in vergelijking met branchegenoten, waar valt nog winst te behalen?
Inspiratiesessie en award uitreiking 2023
Download de KLANT 2023
De KLANT is een jaarlijkse uitgave van MarketResponse naar aanleiding van het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland. Je leest hierin alle resultaten van het onderzoek en veel inspiratie over klantgerichtheid. Je kunt hier KLANT 2023 downloaden.
Download de KLANT 2023
"*" geeft vereiste velden aan
Wil je nog dieper de cijfers van het onderzoek induiken en waardevolle data voor jouw bedrijf en branche opdiepen? Wil je meer weten over de 7 Gouden Regels van klantvriendelijkheid? Neem dan contact op met Gerrit Piksen, Expert Customer Experience: gerrit.piksen@marketresponse.nl.