De editie van 2021: Een aardverschuiving
Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2021 werd getekend door corona die het jaar ervoor uitbrak. De pandemie en de maatregelen hadden uiteraard een enorm effect op de verkiezing. Nog nooit waren de verschillen met het jaar ervoor zo groot. Trotse winnaar in deze roerige tijd: Rituals.
De Top-75 werd aardig opgeschud in de editie van 2021. Sommige organisaties maakten een reuzensprong voorwaarts, andere duikelden onder de ondergrens. Er waren bedrijven die floreerden dankzij thuiswerken en online service en er waren er die lang geen klant of gast konden ontvangen. De top-3 in 2021: 1. Rituals (8,23); 2. Bol.com (8,09); 3. KiKa (8,07).
Gemiddeld weer beter
De gemiddelde score van 2021, van alle bedrijven uit alle branches, was precies een 7,50. Dat cijfer past naadloos in de opgaande lijn die het gemiddelde sinds 2007 heeft ingezet (met alleen een dip in 2018). De drempel om in de top 50 van het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland te komen was in 2021 wel iets lager. Dat jaar had je een minimale score van 7,70 nodig. In 2020 was dat nog 7,71.
Alle feiten en cijfers van 2021. Download KLANT
In magazine KLANT 2021 vind je alle informatie over het onderzoek van dat jaar. De top-75 overall (inclusief goede doelen), de 5 koplopers per branche plus alle verhalen van de winnaars en inzicht in de trends en ontwikkelingen. Je kunt KLANT 2021 gratis downloaden.
Download de KLANT 2021
De KLANT is een jaarlijkse uitgave van MarketResponse naar aanleiding van het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland. Je leest hierin alle resultaten van het onderzoek en veel inspiratie over klantgerichtheid.
"*" geeft vereiste velden aan