Online oplossingen
voor marktonderzoek

Software voor kwalitatief onderzoek

Als marktonderzoeker weet je dat kwalitatief onderzoek veelomvattend en tijdrovend is. Van het segmenteren en werven van deelnemers en respondenten tot het houden van gesprekken, interviews of observaties. Van het uitwerken en analyseren van de gegevens tot het overzichtelijk en behapbaar presenteren van de resultaten. Vóór de digitalisering kostte kwalitatief onderzoek je maanden tijd. Dankzij software voor kwalitatief onderzoek is dat verleden tijd.

De voordelen van software voor kwalitatief onderzoek

Met software voor kwalitatief onderzoek kun je supersnel achterhalen hoe jouw doelgroepen de wereld, jouw opdrachtgever of een product ervaren.

  • Voordeel 1: je kunt al je gewenste data verzamelen en analyseren. Zo kun je uiteenlopende meningen, gevoelens en ervaringen van klanten ontdekken en begrijpen. Je krijgt het allemaal overzichtelijk in tekst- en mediabestanden gepresenteerd.
  • Voordeel 2: transcriptie is een fluitje van een cent. Al je interviews in audio worden automatisch omgezet in geschreven tekst. Hierdoor kun je met minder mensen veel meer kwalitatief onderzoek doen.
  • Voordeel 3: je kunt ook heel makkelijk een community vormen, waarbij respondenten (vaak) meerdere dagen deelnemen. In die community kun je de deelnemers zowel open als gesloten vragen voorleggen of polls en opdrachten laten uitvoeren. Als groep of individueel. En je kunt als onderzoeker voortdurend meekijken met de respons op je onderzoeksvragen.
  • Voordeel 4: je hebt vaak één all-in-one oplossing of platform waarbinnen je je hele onderzoek kunt uitvoeren. Of meerdere projecten tegelijk.