Als marktonderzoeker weet je dat kwalitatief onderzoek om kwalitatieve data te vergaren veelomvattend en tijdrovend is. Van het segmenteren en werven van deelnemers en respondenten tot het houden van gesprekken, interviews of observaties. Van het uitwerken en analyseren van de kwalitatieve data tot het overzichtelijk en behapbaar presenteren van de resultaten. Vóór de digitalisering kostte kwalitatief marktonderzoek je veel tijd en dat vertroebelde de voordelen kwalitatief onderzoek. Dankzij software voor kwalitatief onderzoek en kwalitatieve data-analyse software is dat verleden tijd.
De voordelen van software voor kwalitatief onderzoek
Met software voor kwalitatief onderzoek (kwalitatieve analyse-software) kun je supersnel achterhalen hoe jouw doelgroepen de wereld, jouw opdrachtgever of een product ervaren. De voordelen kwalitatief onderzoek:
- Voordeel 1: je kunt al je gewenste kwalitatieve data verzamelen en analyseren. Zo kun je uiteenlopende meningen, gevoelens en ervaringen van klanten ontdekken en begrijpen. Je krijgt het allemaal overzichtelijk in tekst- en mediabestanden gepresenteerd.
- Voordeel 2: transcriptie is een fluitje van een cent dankzij kwalitatief onderzoek-software. Al je interviews in audio worden automatisch omgezet in geschreven tekst. Hierdoor kun je met minder mensen veel meer kwalitatief onderzoek doen.
- Voordeel 3: je kunt ook heel makkelijk een community vormen, waarbij respondenten (vaak) meerdere dagen deelnemen. In die community kun je de deelnemers zowel open als gesloten vragen voorleggen of polls en opdrachten marktonderzoek laten doen uitvoeren. Als groep of individueel. En je kunt als onderzoeker voortdurend in de kwalitatief onderzoek-software meekijken met de respons op je onderzoeksvragen.
- Voordeel 4: je hebt met de kwalitatieve analyse-software (ook wel kwalitatieve data-analyse software) één all-in-one oplossing of platform waarbinnen je je kwalitatief marktonderzoek kunt uitvoeren. Of meerdere projecten tegelijk.